På Færgen

Informationer om vores færge Faaborg III

Her finder du overfartsbestemmelser til Faaborg III samt info om godshåndtering til og fra øerne

Luk alle
Åben alle

Overfartsbestemmelser

Passagerer og rejsegods

Befordring af passagerer, biler og rejsegods på rederiets færge eller af rederiet ind- chartret færge, finder iht. nærværende bestemmelser, samt sølovens bestemmelser om ansvar og erstatningspligt.

For skade på person eller tab af liv og rejsegods i tiden før ombordstigningen/ombord-kørslen, eller efter ilandstigningen/udkørslen er rederiet ikke ansvarlig. 

Befordring af passagerer og rejsegods, herunder motorkøretøjer sker iht. disse bestemmelser og bestemmelserne om ansvar og erstatning i henhold til søloven, særligt i henhold til §§ 401-431.

Rejsende er pligtige til at overholde kaptajnens og besætningens anvisninger. Personer kan nægtes befordret hvis de er synligt påvirkede, er til gene for andre passagerer eller udgør en sikkerhedsrisiko. Beskadigelse af rederiets inventar og andres ejendele vil medføre erstatningsansvar.

Rygning og brug af åben ild indendørs og på vogndækket er forbudt. Under overfarten er ophold på vogndækket forbudt.

Levende dyr må medbringes. Hunde skal føres i kort snor, øvrige dyr skal medbringes i bur. Dyr må ikke være til gene for andre passagerer. Det er tilladt at lade hunde og andre dyr blive i bilen under overfarten, men man skal være opmærksom på, at passagerer ikke har adgang til vogndækket under overfarten. Ved henvendelse til færgens personale kan der dog gives tilladelse til at tilse ”dyretransporter”.

Rederiet er ikke ansvarligt for levende dyr, heller ikke for levende dyr som passagererne medbringer, selvom skade eller tab skyldes fejl eller forsømmelse af rederiet eller nogen det svarer for.

Rejsegods må under overfarten opbevares på færgens bildæk.

Passagerer må ikke medbringe farligt gods.

 

Stuvning og surring.

Ombordkørsel, kørsel ombord og ilandkørsel sker i samarbejde med personalet og skal ske under særlig agtpågivenhed fra (chaufførens) førerens side. Rederiet er ikke ansvarligt for skader eller tab som følge af oversete advarselsskilte, misforståede instruktioner fra besætningen eller lignende.

Skader på køretøjer, der skyldes, at disse er sænkede, ombyggede eller tungt lastede er rederiet uvedkommende. Specialudrustning, herunder også rejsegods, der er anbragt udenpå eller ovenpå et køretøj, og som beskadiges, mens køretøjet er i bevægelse, erstattes ikke.

Rederiet er ikke ansvarligt for eventuelle skader, som køretøjer forvolder på hinanden ved sammenstød, forskubning, vælten eller lign. Sådanne skader afgøres mellem ejerne af køretøjerne og disses respektive forsikringsselskaber.

Overførsel af farligt gods skal altid anmeldes forud, og de nødvendige dokumenter skal være til stede inden overførsel. Mærkning og emballering skal foretages efter gældende regler. Rederiet forbeholder sig ret til at kontrollere, at lasten svarer til anmeldelsen og har ret til at afvise eller udskyde overførsel af farligt gods.

 

Tohjulede køretøjer

Forsvarlig fastsurring af tohjulede køretøjer påhviler alene passageren, uanset om besætningen anviser surringsgrej eller ej. Det påhviler altid passageren at sikre sig, at køretøjet er tilstrækkeligt stabilt og sikret til at modstå almindelig forventelig søgang på overfarten. Assistance fra besætningen med fastsurringen medfører ikke, at rederiet overtager ansvaret for surringens tilstrækkelighed. Skader på tohjulede køretøjer, der skyldes, at disse er væltet under overfarten eller i forbindelse med anløb, erstattes kun, hvis skaden er opstået som følge af fejl eller forsømmelse fra rederiets side.

 

Godstransport

Gods samt motorkøretøjer, der før eller efter overførsel er henstillet på terminalen (Faaborg, Avernakø og Lyø), henstår alene for ejerens risiko. Overførsel sker snarest muligt, når pladsforhold og tid tillader det. Skader der tilføres rejsegods, som bringes/ køres til eller fra skibet af skibets besætning betragtes som skader opstået under passagerens egen kørsel med køretøjet eller ombordbringelse af rejsegodset.

Ombordkørsel af motorkøretøjer foretaget af mandskabet sker helt på ejerens risiko. Overførsel af biler uden fører sker ligeledes helt på ejerens risiko, overførsel sker snarest mulig, når pladsforhold og tid tillader det.


Billet og pladsreservation.

Gyldig billet skal kunne forevises på forlangende. Rederiet fastsætter løbende tariffer, priser og refusionsbestemmelser samt eventuelt specialbestemmelser for de enkelte overfarter.

Motorkøretøjer med pladsreservation skal være på opmarcharealet senest 15 minutter før færgens planmæssige afgang, der er angivet i sejlplanen for overfarten, ellers bortfalder reservationen og køretøjet henvises til overførsel ved første ledige afgang.

Ambulance-, politi- og rustvognskørsel, samt kørsel af forsyninger til øerne har til enhver tid førsteprioritet.


Anmeldelse

Skader på person, motorkøretøj, rejsegods m.v. samt reklamationer skal anmeldes til en af skibets officerer, inden skibet forlades. Skadesrapport udfyldes i to eksemplarer. Eventuelle krav mod rederiet rettes skriftlig mod dette.


Ansvarsbegrænsning

Rederiet begrænser sit ansvar mest muligt i overensstemmelse med sølovens til enhver tid gældende bestemmelser, særligt §§ 274 - 289. Rederiet kan ikke gøres ansvarlig for tab, direkte eller indirekte, herunder tab af indtægter ud over, hvad ufravigelige regler i søloven eller anden lovgivning foreskriver.

Afgangs- og overfartstider oplyst af rederiet - uanset oplysningsmåden - anses for omtrentlige, og er ikke på nogen måde garanterede af rederiet. Forsinkelse eller aflysning af afgange fra rederiets side giver således ikke ret til erstatning. Rederiet er ikke ansvarligt for tab eller skade som skyldes uregelmæssigheder i driften, herunder Force Majeure, vand- og vejrforhold.

Rederiet er aldrig ansvarligt for tab som følge af mistede trafikforbindelser eller nødvendi-ge ændringer i rejseplaner, herunder ekstra hotelophold og lignende, som passageren vælger som følge af en forsinkelse eller aflysning.

Rederiet påtager sig intet ansvar for rejsegods, herunder håndbagage eller andre effekter, som måtte være bortkommet på skibet eller terminalområder.

Hvis et erstatningskrav måtte blive rettet mod en skibsfører, mandskab, speditør eller andre som rederiet svarer for, er den eller de pågældende berettiget til at påberåbe sig de samme ansvarsfraskrivelser og ansvarsbegrænsninger, som rederiet ville kunne påberåbe sig.

Faaborg den 20. december 2011